Tijd voor stamppot!

Ja, je zal wel denken. Stamppot in mei? En ja, dat kan namelijk prima! Ook denk je misschien standaard bij stamppot aan een typische Hollandse pot met een kuiltje jus en een gehaktbal zoals je bij je ouders of oma en opa eet. Ik zal je vertellen dat ik daar eigenlijk niet eens zo van houd en natuurlijk is zo’n ouderwetse pot af en toe wel lekker, maar het kan ook anders en een stuk gezonder! De afgelopen paar weken heb ik een aantal stampotten geprobeerd met succes die ik hieronder met jullie ga delen:

  1. Broccolistamppot met pesto en witvis

    Wat heb je nodig? (voor 1 persoon)
    – 200 gram broccoli
    – 3 á 4 middelgrote kruimige aardappelen (voor een flinke portie)
    – 100 gram witvis
    – 1 uitje
    – 1 of 2 eetlepels pesto
    – 1 eetlepel olijfolie
    – 1 theelepel rozemarijn
    – Peper, zout en knoflook(poeder)

    Hoe maak je het?
    Zet een pan met water op het vuur en schil de aardappelen. Snijdt deze in wat kleinere stukken zodat ze sneller gaar worden en doe ze in de pan. Snijd daarna de broccoli in roosjes en doe ook in dezelfde pan. Snipper ook meteen de ui en fruit deze. Bak bij de ui vervolgens ook de witvis aan beide kanten gaar en besprenkel met een snufje zout, peper en rozemarijn. Kook de aardappelen en broccoli tot deze gaar zijn.

    Giet het water van de aardappelen en broccoli af en stamp het tot gewenste dikte. Voeg wat pesto, peper, zout en knoflook toe en later ook het gefruite uitje. Roer dit door elkaar en serveer met het stukje witvis on top. Eetsmakelijk!

  2. Rucolastamppot met kruidenkaas en zalm
    Wat heb je nodig? (voor 1 pers)
    – 2 a 3 handjes rucola
    – 3 a 4 middelgrote kruimige aardappels
    – 2 eetlepels kruidenkaas
    – 1 moot diepvries/verse zalm
    – 1 theelepel cajunkruiden, knoflookpoeder, peper en zout
    – 1 eetlepel olijfolie

Hoe maak je het?
Bij dit recept is het maken van de stamppot in principe hetzelfde: zet een pan met water op het vuur en schil de aardappelen. Snijdt deze in wat kleinere stukken zodat ze sneller gaar worden en doe ze in de pan. Zet ondertussen een koekenpan op het vuur met wat olie en bak daar de zalm in en bestrooi één kant met cajun kruiden. Keer daarna om totdat deze mooi bruin en gaar is geworden.

Giet vervolgens de aardappelen af als deze gaar zijn (ik zet nooit een timer, maar prik gewoon met mijn vork om te zien of deze zacht genoeg zijn) en giet af. Voeg vervolgens een paar handjes rucola naar smaak toe en een paar eetlepels kruidenkaas, peper, zout en evt. wat knoflookpoeder. Stamp dit tot een stamppot en serveer met de gebakken zalm. NOM en goede vetjes!

  1. Preistamppot met pesto en kip
    Wat heb je nodig? (voor 1 pers)
    – 1 prei
    – 1 handje rucola (optioneel, maar zorgt wel voor meer smaak)
    – 3 á 4 middelgrote kruimige aardappelen
    – 100 gram kipfilet
    – 1 a 2 eetlepels pesto
    – 1 eetlepel olijfolie
    – 2 handjes champignons
    – 1 eetlepel Parmezaanse snippers
    – Peper, zout en knoflook(poeder)

    Hoe maak je het?
    Ook bij dit recept is het maken van de stamppot in principe hetzelfde: zet een pan met water op het vuur en schil de aardappelen. Snijdt deze in wat kleinere stukken zodat ze sneller gaar worden en doe ze in de pan. Snijdt ondertussen ook de prei, champignons en kipfilet. Zet daarna een koekenpan op het vuur met wat olie en bak daarin de kip en champignons en breng op smaak met wat kruiden.

    Voeg de prei toe aan de pan met aardappelen als deze al een paar minuten koken. Giet af als alles gaar is en pureer de prei met de aardappelen en de pesto. Voeg na het pureren de stukjes kip en champignons ook bij de stamppot en meng met een lepel goed door elkaar. Je kan eventueel nog wat rucola toevoegen voor meer smaak, maar dit dit optioneel. Serveer met wat Parmezaanse snippers en enjoy!

    Ik hoop dat jullie het leuke recepten vinden en gaan proberen, want ze zijn zeker de moeite waard! Ze zijn ook wel studentproof, want je kunt eigenlijk alle ingrediënten een beetje met elkaar combineren. Heb je geen pesto in huis, maar wel iets van (kruiden)kaas? Dan kun je dat ook gewoon gebruiken, net zoals een restje overgebleven rucola een een paar aardappelen die je nog hebt liggen. Dus ook nog eens makkelijk!

Liefs Eva

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s